Design, reflections and experiences: contributions of a professional master’s program to the advancement of knowledge in design

Authors

  • Henrique Martins Galvão
  • Rosinei Batista Ribeiro
  • Wellington de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i2.412

Keywords:

Design, Technology, Innovation, Knowledge

Abstract

This article aims to contextualize the practices that converge the experi­ences related to the teaching, research and extension activities of the Professional Master’s Program in Design, Technology and Innovation, at the Teresa D´Ávila Uni­versity Center - UNIFATEA, in the city Lorena, in the state of São Paulo, taking into account the context of the period from 2015 to 2019 for context. Within the scope of the evaluation process of stricto sensu programs conducted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES, the significant role played by planning. Thus, it is pointed out that the planning of PPGs goes through Inter­disciplinarity, Internationalization and Interinstitutionalization as key and strategic elements in the articulation of projects developed in the Area of Knowledge. Therefore, in the PPG-DTI, this process is supported through alignment with the mission, vision and values of UNIFATEA, a Salesian Catholic confessional institution, as well as the geographical socioeconomic characteristics and the establishment of institutional agreements (national and international), in a way to share teaching, research and development, the transfer and diffusion of knowledge and technology through its own laboratories or the HEI itself and / or companies associated with applied research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique Martins Galvão

Possui doutorado em Administração pela FEA-USP), exercendo a função de Coordenador do PPG lato-sensu e stricto-sensu no Mestrado Profissional em Design, Tecnologia e Inovação (PPG-DTI). Possui publicações em periódicos e congressos que compreendem os seguintes temas: Administração Financeira, Gestão Estratégica, Inovação Tecnológica Ambiental, Eco-inovação, Responsabilidade Socioambiental Empresarial, Marketing, Logística e Cadeia de Suprimentos, Empreendedorismo e Gestão Acadêmica.

Rosinei Batista Ribeiro

Pós-Doutorado em Engenharia de Materiais no Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA). Doutorado e Mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FEG-UNESP). Pró-Reitor de Pesquisa, Pós-Graduação e Extensão e Docente Permanente no Programa de Mestrado Profissional em Design, Tecnologia e Inovação no Centro Universitário Teresa D’Ávila (UNIFATEA). Líder do Grupo de Pesquisa “Projeto de Produto e Tecnologias Sociais”, registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Docente Permanente no Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Wellington de Oliveira

Doutor e pós-doutor pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor permanente do Programa de estudos pós-graduados em Design, Inovação e Tecnologia no Centro Universitário Teresa D’Ávila- UNIFATEA e coordenador do LAPED- Laboratório de Pesquisas em Design e Educação na mesma instituição.

References

ARQUITETURA, URBANISMO E DESIGN – AUD. In: CAPES. 2020. Documento de Área 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documento-area-aud-pdf.

CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível. Ministério da Educação. O que é mestrado profissional. 2007. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ApresentacaoJosealdoTonholo1.pdf. Acessado em: 05 fev 2021.

FERREIRA, Diógenes Arruda. O processo de criação e institucionalização de mestrado profissional com foco em educação no nordeste do brasil. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco: Recife, 2014.

PPG-DTI – Programa de Mestrado Profissional em Design, Tecnologia e Inovação. Relatórios de gestão. Lorena, 2019.

PPG-DTI – Programa de Mestrado Profissional em Design, Tecnologia e Inovação. Relatórios de gestão. Lorena, 2020.

Published

2021-05-24

How to Cite

Galvão, H. M., Ribeiro, R. B., & Oliveira, W. de. (2021). Design, reflections and experiences: contributions of a professional master’s program to the advancement of knowledge in design. DAT Journal, 6(2), 229–241. https://doi.org/10.29147/dat.v6i2.412