Graphic analysis of results of projects developed by students in a graphic design technical course in São Paulo

Authors

  • Maria Beatriz Saraiva Dinelli 0000-0003-4370-1475
  • Luís Cláudio Portugal do Nascimento 0000-0003-4586-1747

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.201

Keywords:

Design pedagogy for young people, technical design education, teaching visual communication, graphic memory, visual culture

Abstract

This study aimed to understand how students’ school projects in a graphic design technical course in São Paulo in 2015 could reflect elements of the students’ visual repertoire. Through qualitative research, visual language components were mapped in the results of packaging projects in the Technical Course in Visual Communication at Senac-SP, seeking to identify and analyze visual culture aspects expressed in the projects. To this end, the corpus was sys­tematized and field observations analyzed, in addition to creating graphic and parametric analysis matrices. A relatively timid exploration of the full range of expressive design resources was noted, such as adoption of quite conventional vi­sual patterns. In semantic terms, a significant portion of the compositions evoked informality, reflecting the students’ personal experiences. Results of such exer­cises seem, then, to mirror students’ aesthetic preferences, repertoires and values, thus characterizing, even if only in part, the graphic memory of the Technical Course in Visual Communication at Senac-SP in 2015 and the idiosyncratic visual culture of that generation of students in that specific context.

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Author Biographies

Maria Beatriz Saraiva Dinelli, 0000-0003-4370-1475

É desig­ner gráfica formada pela Fundação Ar­mando Álvares Penteado (FAAP), com especialização em design gráfico pelo Is­tituto Lorenzo de’ Medici, Florença, Itália. Mestranda em design pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universida­de de São Paulo (FAU-USP), com pesquisa voltada para o ensino de design gráfico em escolas técnicas de São Paulo.

Luís Cláudio Portugal do Nascimento, 0000-0003-4586-1747

Graduou-se em desenho industrial e co­municação visual na Esdi, Escola Supe­rior de Desenho Industrial, unidade da Uerj, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, em 1983. Obteve a “Attestation dÉtude Approfondie”, correspondente ao mestrado profissional brasileiro, na área de concepção de produtos novos, na Ensam, École Nationale Supérieu­re dArts et Métiers, em Paris, em 1987. Doutorou-se em educação de artes, com pesquisa direcionada para o ensino do design, na New York University, em 1997. Possui experiência no magistério de design gráfico e design de produto, com ênfase em projeto, metodologia de projeto, metodologia de pesquisa, inovação tecnológica, história, teoria, crítica e ética do design. Atuou na Uni­versidade de Brasília, Esdi-Uerj, Puc-Rio e Unicamp. Atualmente, é professor e pesquisador da Fau-usp, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universi­dade de São Paulo.

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Published

2020-06-18

How to Cite

Beatriz Saraiva Dinelli, M. ., & Portugal do Nascimento, L. C. . (2020). Graphic analysis of results of projects developed by students in a graphic design technical course in São Paulo. DAT Journal, 5(2), 174–187. https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.201

Issue

Section

Teaching of Design