Design Thinking, immersion phase, as a proposal for evaluating active tools to support the teaching of Human Anatomy in courses in the health area

Authors

  • Fabiane Rodrigues Fernandes
  • Rainner Vital Nunes Ribeiro
  • Mychaelly Oliveira dos Santos
  • Carla Carvalho Menezes
  • Lívia Flávia de Albuquerque Campos

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.706

Keywords:

Human Anatomy, Teaching-learning, Active tools, Games

Abstract

The teaching-learning process of human anatomy is complex and has undergone constant changes. Due to the difficulties that permeate this process, innovative learning methods are necessary to solve this problem. A team was formed to evaluate both the problems related to the teaching and learning of the HA subject as well as existing solutions in terms of active tools. Design Thinking (immersion phase) was used as a methodological procedure because it is an empathic approach that is divided into two spaces, the problem and the solution, so that artifacts can have desired properties and achieve well-defined goals. The article reports the execution of the first steps concerning the problem space. The results of first year of a research project that aims to create a game about Human Anatomy allowed us to understand that there are more internal factors that hinder the teaching-learning process of the contents of the Human Anatomy (HA) subject and that there are more external factors that help in this process. Therefore, the creation of a game that explores AH contents seems very promising and necessary.

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Author Biographies

Fabiane Rodrigues Fernandes

Professora Adjunta I do DEDET/CECET/UFMA. Membro do NEPP (Núcleo de Ergonomia em Processos e Produtos). Professor Pesquisador em nível Pós-Doutoral (PROCAD Amazônia 2018 - Linha 1 - CAPES processo nº 88887.335194/2019-00). Doutora em Design com ênfase em Ergonomia pela FAAC - UNESP/Bauru (2017). Mestre em Design com ênfase em Ergonomia pela FAAC - UNESP/Bauru (2013). Especialização em Gestão de Projetos pela FARC (2010). Bacharel em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Maranhão (2005). Foi Professora Associada I do Departamento de Tecnologia em Design Gráfico, da Faculdade de Comunicação e Informática (FCI) da UNIMEP/Campus Taquaral e Coordenadora da Pós Lato-Sensu em Design Digital com ênfase em Interfaces e Experiência do Usuário (UNIMEP/Campus Taquaral). Tem experiência na área do Design Ergonômico e da Interface Humano-Tecnologia, com ênfase em: Web Design, Ergonomic Design, Information Design, User Experience (UX) & Usability. Também atuou na prática com projetos como: Simulador Virtual dos Painéis das Lavadoras da Brastemp e Consul e Desenvolvimento de diversos websites. Autora dos livros: Design de Informação: base para a disciplina no curso de Design e O Estado e o Design: do estilo à ferramenta estratégica de negócios. Membro do Comitê Científico da Revista Projética (ISSN: 2236-2207), Membro do Comitê Científico da Revista Design e Tecnologia (ISSN: 2178-1974), Membro do Comitê Científico da e-Revista Logo (ISSN: 2238-2542)

Rainner Vital Nunes Ribeiro

bolsista PIBIC-CNPq do projeto Criação de um jogo sobre anatomia humana. Pesquisador de iniciação científica no LABDesign/DEDET/CCET/UFMA.

Mychaelly Oliveira dos Santos

Graduada em Design pela UFMA. Estagiária no LABDesign/DEDET/CCET/UFMA

Carla Carvalho Menezes

doutora em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Maranhão (2015). Mestre em Morfologia pela Universidade Federal de São Paulo (2003). Graduação em Odontologia pela Universidade Federal do Maranhão (1996). Faz parte do quadro de docentes da Universidade Federal do Maranhão, com exercício no CAMPUS PINHEIRO, Pinheiro (MA), no qual ministra a disciplina Anatomia Humana.

Lívia Flávia de Albuquerque Campos

professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão. É Doutora em Design pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP - Bauru. É Mestre em Design, pela mesma instituição. É Bacharel em Desenho Industrial, com habilitação em Projeto de Produto, pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA. Atua no Programa de Pós-graduação em Design PPGDG - UFMA, na linha de pesquisa: Design: ergonomia e usabilidade de produtos e sistemas. É Co-líder do Grupo de pesquisa. Design, Experiência e Inovação e do LABDesign Experiência e Inovação - UFMA.

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Published

2023-06-29

How to Cite

Rodrigues Fernandes, F., Vital Nunes Ribeiro, R., Oliveira dos Santos, M., Carvalho Menezes, C., & de Albuquerque Campos, L. F. (2023). Design Thinking, immersion phase, as a proposal for evaluating active tools to support the teaching of Human Anatomy in courses in the health area. DAT Journal, 8(2), 60–77. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.706