Tactile representations: a look from the perspective of cultural inclusion

Authors

  • Samuel Renato de Oliveira Silva Federal University of Maranhão
  • Ivana Marcia Maia Instituto Federal do Maranhão - IFMA

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i4.834

Keywords:

Tactile graphics, cultural inclusion, inclusive design

Abstract

Aiming not only at accessibility, but at evoking visual memories and cultural inclusion of individuals deprived of sight, this study presents a qualitative analysis of the interaction of people with visual impairments and tactile graphics on colonial tiles. For the research, a phytomorphic pattern and a geometric pattern were selected, in order to promote diverse tactile experiences. The tactile graphics with the chosen patterns were prototyped on polylactic acid (PLA) filament and paper and were tested with fifteen visually impaired people, whose interactions demonstrated varied approaches and preferences. The analysis of these interactions highlighted the importance of previous individual experiences, such as knowledge of reading Braille, in interpreting graphic elements. It is noteworthy that the majority preference fell on the prototype with less graphic complexity, emphasizing the texture and perceptibility of tactile information, relevant instructions for the inclusive solutions development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel Renato de Oliveira Silva, Federal University of Maranhão

Designer, graduated from the Federal University of Maranhão (UFMA), Master's student in the Postgraduate Program in Design at UFMA.

Ivana Marcia Maia, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Professora titular do Instituto Federal do Maranhão (IFMA). É graduada em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e em Formação Pedagógica para Docentes pelo CEFET Minas Gerais. Cursou Mestrado em Engenharia de Produção na UTFPR e Doutorado em Engenharia Mecânica na Universidade Federal de Uberlândia. Em 2018 realizou estágio de Pós- -Doutorado na Universidade do Porto. Atua como professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Design (PPGDg) da UFMA. É professora pesquisadora e suas áreas de atuação abrangem temas como design, ergonomia, biomecânica, tecnologias assistivas, design inclusivo, metodologias ativas e tecnologias digitais aplicadas à educação.

References

American Foundation for the Blind. Techniques for Creating and Instructing with Tactile Graphics. New York: The American Foundation for the Blind from Ike PRESLEY and Lucia HASTY. 2005.

BRASIL, Ministério do Turismo. Turismo Acessível: Introdução a uma viagem de inclusão. Vol.1. Brasília: Ministério do Turismo, 2009, 48p.

BRASIL. Ministério do Turismo. Turismo Cultural: orientações básicas. / Ministério do Turismo, Secretaria Nacional de Políticas de Turismo, Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação-Geral de Segmentação. – 3. ed.- Brasília: Ministério do Turismo, 2010. 96 p.

CAMARGO, Tatiana; SOUZA, Vera Lúcia Trevizan. O Refúgio no Brasil: A Linguagem como Possibilidade de Inserção na Cultura. REVISTA EDUCAÇÃO, CULTURA E SOCIEDADE-RECS, Vol. 13, No. 2, 28ª Edição, 2023.

CANADIAN BRAILLE AUTHORITY. Report of tactile graphics sub-committee part 3, 2003. Disponível em:<http://www.brailleliteracycanada.ca/CMFiles/Educators/Report_Tactile_Graphics_part3.pdf>.Acesso em: 10 abril 2024.

CARVALHO, Flaviane Faria. Temas Contemporâneos em Semiótica Visual Brasília: CEPADIC. 93 p. 2013.

Disponível em https://www.afb.org/ Acessos em setembro 2021 e março 2024.

DONDIS, Dondis A. Sintaxe da linguagem visual Tradução de Jefherson Luiz Camargo. Martins Fontes, São Paulo: 2003.

FERREIRA, JOÃO ELIAS VIDUEIRA. Manual de imagens para deficientes visuais [recurso eletrônico]/João Elias Vidueira Ferreira...[et al.] São Paulo: 2021.

GILE, Daniel. Trad.: Marileide Dias Esqueda e Flávio de Sousa Freitas. Da Comunicação à Qualidade em Interpretação e Tradução: Uma Visão Didática. Letras & Letras, Uberlândia, v.35, n.2, jul a dez. ISSN 1981-5239. 2019. DOI: https://doi.org/10.14393/LL63-v35n2-2019-14

Guidelines and Standards for Tactile Graphics. Com autorização da Braille Authority of North America, 2022. Disponível em

https://www.brailleauthority.org/sites/default/files/tg/Tactile%20Graphics%20Standards%20and%20Guidelines%202022_a11y.pdf .

Acesso em outubro/2023.

NASCIMENTO, R. da S.; HOFFMAN, G. P.; MARCOLINO, D.; Metodologia LabTATE: Recurso didático no ensino superior de geografia para apoio a alunos com deficiência visual. In: NOGUEIRA, R. E. (Org.), Geografia e inclusão escolar: teoria e práticas. Florianópolis: Edições do Bosque/CFH/UFSC, 2016.

SILVA, M. G. A.; RODRIGUES, L. P. Cores, Texturas e Tipografia: Desenvolvendo A Competência Leitora por meio de Recursos Multimodais. Trabalhos em Linguística Aplicada. UNICAMP, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/01031813913511520210121

SPENCE D., OSTERHAUS, S. Fundação Americana para Cegos Mentores de Alfabetização em Braille em Treinamento: A Próxima Geração - Ensino de Códigos Especiais: Nemeth, CBC e Gráficos Táteis - Workshop em Fremont, Califórnia (7 a 9 de agosto de 1997).

VAN LEEUWEN, T.; The Language of Colour New York: Routledge. 2011.

ZUCHERATO, B.; FREITAS, M. I. A construção de gráficos táteis para alunos deficientes visuais. Revista Ciência e Extensão v.7, n.1, UNESP, 2011.

Published

2024-12-26

How to Cite

Silva, S. R. de O., & Maia, I. M. (2024). Tactile representations: a look from the perspective of cultural inclusion. DAT Journal, 9(4), 130–152. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i4.834