Activist art and design with Instagram and creative coding: practical experience of @brasil.ainda.vive (2022)

Authors

  • Heloísa Barbosa de Oliveira Universidade Anhembi Morumbi
  • Suzete Venturelli Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.708

Keywords:

activist design, activist art, creative process, creative coding, Instagram

Abstract

This paper aims to present the creation process of the @brasil.ainda.vive project as an experiment in design and activist art in intersection with technology in the use of social networks and creative programming. The project is part of an experimental stage of the author’s master’s research, whose theme is artistic and activist production carried out during the COVID-19 pandemic in Brazil. This research uses the research through design methodology. All stages of the creation of the work will be presented in detail, such as motivations, methodology, creative process, and results obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloísa Barbosa de Oliveira, Universidade Anhembi Morumbi

É designer, educadora e pesquisadora. Mestre em Design pela Universidade Anhembi Morumbi (2023), licenciada em Artes Visuais pela Faculdade de Educação Paulistana (2021) e bacharela em Design pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (2019). Atualmente pesquisa sobre a produção de design e arte ativista ocorrida nas redes sociais durante a pandemia de COVID-19, e se interessa pelas intersecções entre design, arte e tecnologia e suas aplicações na sociedade, principalmente nas áreas do ativismo e educação.

Suzete Venturelli, Universidade Anhembi Morumbi

Professora titular doutora da Universidade Anhembi Morumbi (UAM). Atua nos Programas de Pós-Graduação em Artes visuais da UnB e no Programa de pós-graduação em Design da UAM, área de concentração Design, Arte e Tecnologia. Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) . Alguns prêmios recebidos foram: XPTA_LAB, Ministério de Cultura e Sociedade dos Amigos da Cinemateca; Prêmio Festival latino americano e africano de arte e cultura; Prêmio Funarte de Arte Contemporânea; Prêmio Rumos Arte Cibernética com trabalhos de Iniciação Científica.

References

BRASIL AINDA VIVE. São Paulo, 2022. Instagram: @brasil.ainda.vive. Disponível em https://www.instagram.com/brasil.ainda.vive/. Acesso em 10 nov. 2022.

GODIN, D.; ZAHEDI, M. Aspects of Research through Design: A Literature Review. p. 15, 2014.

HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo, Editora UBU, 2020.

PCD2022 BRASIL. Processing Community Day Brasil - 2022. Disponível em: <https://pcd2022.encontrosdigitais.com.br>. Acesso em: 11 nov. 2022.

MANZINI, Ezio. Design: Quando todos fazem design. Uma introdução ao design para a inovação social. São Leopoldo: Unisinos, 2017.

META. Meta Spark Studio. 2022. Disponível em <https://sparkar.facebook.com/ar-studio/> Acesso em 07 nov. 2022.

OPENPROCESSING - Creative Coding for the Curious Mind. 2022. Disponível em: <https://openprocessing.org/>. Acesso em: 7 dez. 2021.

PCD2022 BRASIL. Sobre o evento. 2022. Disponível em: https://pcd2022.encontrosdigitais.com.br/sobre/. Acesso em: 11 nov. 2022.

OLIVEIRA, H.; VENTURELLI, S. Intersecções entre Design, Arte e Tecnologia: web arte e programação criativa em Processing e P5.js. Blucher Design Proceedings. Anais... Em: 14o

CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN. Rio de Janeiro: Editora Blucher, dez. 2022. Disponível em: <http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/38277>. Acesso em: 21 fev. 2023

Published

2023-06-29

How to Cite

Barbosa de Oliveira, H., & Venturelli, S. (2023). Activist art and design with Instagram and creative coding: practical experience of @brasil.ainda.vive (2022). DAT Journal, 8(2), 13–27. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.708