Guidelines for the design of digital art history content
DOI:
https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.595Keywords:
Audiovisual content production, Information design, Art historyAbstract
The article presents an excerpt from the investigation “Fashion design brazilian/Santa Catarina and portuguese baroque: production of didactic/instructional virtual content”. The general objective of the aforementioned study was “Mapping the main material and conceptual intersections between Brazilian/Santa Catarina baroque and portuguese Baroque, focusing on Fashion Design, considering didactic/instructional virtual content, which supports teaching, research and community practices”. The study is connected to the Center for Studies in Archaeology, Arts and Heritage Sciences (CEAACP)/Portugal), and to the University of Coimbra, the research is funded by FAPESC and FAP UNIVILLE. This article unfolds the process and results referring to the fourth specific objective of the aforementioned research: “Design and develop virtual didactic/instructional materials to support teaching, research and university extension, based on the results of theoretical investigation”. In its design, the article presents the applied methodology, referring to the design and development of the developed content; besides we discuss the results related to guidelines for audiovisual production and manual development.
Downloads
References
CANAL ROUTE RAIDERS. Como nasceu a ideia do ROUTE RAIDERS - Vlog. Ep 01. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=G_L6k4TeuQg&list=PLLoZJkm7NRYFHRtEgcK¬dB0oR-jCW-4kua&index=8 . Acesso em: 17 set. 2021.
CASTELLS, Manuel. Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
COLLE, Raymond. Estilos e tipos de infográficos. Revista Latina de Comunicación Social, n. 12, dez. 1998. Tenerife: La laguna. Disponível em http://www.revistalatinacs.org/a/02m-colle/colle.htmhttp://www.ull.es/publicaciones/latina/a/02mcolle/texto.colle.htm . acesso em: 29 de mai. 2011.
COSTA, Antonio. Compreender o Cinema. 2. Ed. São Paulo: Globo, 1985.
CRUZ, Dulce Márcia da. A produção audiovisual na virtualização do ensino superior: subsídios para a formação docente. ETD Educação Temática Digital [online]. vol.08, n.02, pp.23-44, 2007. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v8i2.642
DONDIS, Donis. Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo : Martins Fontes, 1997.
DUBOIS, Philippe. Cinema, Vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
EVERLING, Marli T. Diretrizes Para um Ambiente de Aprendizagem Assíncrona no Curso de Design. Orientadora: MONT’ALVÃO, Claudia R. A. Tese de doutorado. Pontifícia Univer¬sidade Católica do Rio de Janeiro. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17771/PUCRio. acad.37968 . Acesso em: 01 de mar. 2022.
EVERLING, Marli T.; MONT’ALVÃO, Claudia R. A Contribuição da Ergonomia no Design de Conteúdos Destinados à Aprendizagem Assíncrona. In: Estudos em Design | Revista (online). Rio de Janeiro: v. 21. n. 1 .2013. PP. 01 – 22.
FILATRO, Andrea. Design Instrucional na prática. São Paulo: Pearson, 2008.
FILATRO, Andrea. Design instrucional contextualizado. São Paulo: Senac, 2004.
FILM STUDIES FUNDAMENTALS. Juno opening scene - Clip 1 of 19 - JUNO film (2007). Dis¬ponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OLREFnFNVUg&list=PLeNerb9lxe3nH¬6VUY06CnPljKFmVMeb9O . Acesso em: 17 set. 2021.
LEVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência: O Futuro do Pensamento na Era da Informá¬tica. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2010.
LUCENA, Luiz Carlos. Como fazer documentários: conceito, linguagem e prática de pro¬dução. São Paulo, São Paulo: Summus, 2012.
LUPTON, E., PHILLIPS, J. Novos Fundamentos do design. São Paulo : Cosac Naify. 2008.
MARTINI, Linda. E não sobrou ninguém. Disponível em : https://www.youtube.com/wat¬ch?v=JdOzmnOfJ_A . Acesso em: 17 set. 2021.
METZ, Christian. Linguagem e cinema. Tradução de Marilda Pereira. São Paulo: Perspecti¬va, 1980.
MIJKSENAAR, Paul. Una Introducción al Diseño de La Informacion. Barcelona : Gustavo Gilli. 2001.
MORGENSTERN, Elenir. Portal Arte & Design. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCculeFNM-1UOXiBfWnRgUSw . Acesso em: 17 set. 2021.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. 4. ed. São Paulo: Papirus, 2009.
NORMAN, Donald. O Design do Dia-a-Dia. Rio de Janeiro: Rocco. 2006
PEREIRA, Jonathan Gomes. Melhores Créditos (Opening Credits) - Prenda-me se For Ca¬paz (Catch Me If You Can). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IzSyuD¬nPrPc . Acesso em: 17 set. 2021.
RIBEIRO, José da Silva. Ética, investigação e trabalho de campo em Antropologia e na produção audiovisual. Revista Digital de Cinema Documentário, pp. 29-51, 2009.
PISSETI, Ramiro. Durval Discos. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DxXK¬G3AH4qw . Acesso em: 17 set. 2021.
PUCCINI, Sérgio. Documentário e Roteiro de Cinema: da pré-produção à pós-produção. 2007. 236f. Tese (Doutorado em Multimeios) – Universidade Estadual de Campinas, Unicamp, Campinas, 2007.
SANTANA, Flávio Menezes; ALMEIDA, Rafael de Lima; SILVA, Juliana Correia Almeida. Vide¬odocumentário e videorreportagem: características e distinções de duas linguagens audiovisuais. Anais 40º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Curitiba. 2017.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, Lucas F. Toolkit de Produção Audiovisual Para o Jogo Route Raiders a Partir da Metodologia ‘Design Para Poéticas Ambientais’. Joinville: Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE, 2021.
SILVA, Lucas F. Vídeo introdutório ao Toolkit Design para Poéticas Ambientais. Disponí¬vel em: https://youtu.be/I0E3rRS6gm8
STEIN, E. J., EVERLING, M. T., DIAS, M. R. Á. C., SOBRAL, J. E. C., & MORGENSTERN, E. C. (2021). Participatory process in times of remote learning: An adaptation of the Educational Service at Escola_Casa. DAT Journal, 6(4), 255–278, 2021. DOI: https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.504
STERNBERG, Robert J. Psicologia cognitiva. tradução Roberto Cataldo Costa. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
SWANN, Allan. Bases Del Diseño Gráfico. Barcelona: Gustavo Gilli, 1995.
THOMAZ, Patricia. A linguagem experimental da videorreportagem. 2007. 169f. Disserta¬ção (Mestrado em Comunicação), Universidade de Marília, Unimar, Marília, 2007.
ZAMBERLAN, Helena M. Design de serviço: comunicação de conteúdo didático/instru¬cional de arte e design. Trabalho de conclusão de curso bacharelado em design. Joinville: UNIVILLE. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 DAT Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.