“Vida Maria”: a representação e a imagem digital figurativa

Authors

  • Juliana Baptista dos Santos
  • Luisa Angelica Paraguai Donati

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.530

Keywords:

Art and technology, Animation cinema, Digital figurative image, Representation

Abstract

Digital technologies and advances provided by computer graphics in the field of visual arts influence the creation process and ways of operating the image of animation cinema at the end of the 20th century. From the 1980s onwards, relationships between art, media and technology intensified, evoking discussions about artistic production and the diffusion of new cultural products. This article presents a reflection about characteristics of figurative numerical images in the context of the post-photographic paradigm (SANTAELLA; NÖTH, 1998), while they represent daily life, considering the concept of remembrance, under the discussions of Aumont (1993) and Gombrich (1986). The article also points out the reflections of contemporaneity through modeled images, when choosing the national animation cinema as an object of study in the work “Vida Maria”, produced in Ceará by director Márcio Ramos in 2006.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Baptista dos Santos

Mestre em Linguagens, Mídia e Arte pelo PPG LIMIAR da PUC Campinas, especialista em Design de Interfaces e bacharel em Comunicação Social pela Faculdade de Valinhos (2001). Atualmente, é professora da ETEC de Hortolândia (Centro Paula Souza), na área de administração de marketing e design digital, professora também no Colégio Politécnico Bento Quirino, na área de design gráfico e na Universidade Paulista (UNIP) em Campinas, nos cursos de Design Gráfico, Fotografia, Áudio Visual, Publicidade e Propaganda, Propaganda e Marketing.

Luisa Angelica Paraguai Donati

Coordenadora e Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Midia e Arte da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Consultora Ad Hoc da CAPES e FAPESP. Reviewer da Leonardo Digital. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Produção e Pesquisa em Arte. Pesquisadora e artista nas interlocuções entre arte, design e tecnologia. Graduada em Engenharia Civil na Universidade de São Paulo, mestrado e doutorado em Multimeios, Instituto de Artes na Universidade Estadual de Campinas, e pós-doutorado no Planetary Collegium, Nuova Accademia di Belle Arti NABA, Milão e no Programa de Pós Graduação em Performances Culturais, Universidade Federal de Goiás.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 1995.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

BUCCINI, Marcus. Trajetória do cinema de animação em Pernanbuco. 2016 (Tese de Doutorado) Universidade Federal de Pernanbuco, Centro de Artes e Comunicação, 2016.

CANCLINI, Néstor García. Diferentes, desiguales y desconectados: Mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa editorial, 2005.

COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In André Parente (Org.), Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 37-48.

GOMBRICH, Ernst Hans Josef. Arte e ilusão. Um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1986.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MACHADO, Arlindo. Máquina e Imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. 3 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

MAKOWIECKY, Sandra. Representação: a palavra, a idéia, a coisa. Caderno de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas. vol. 57, p. 1-30, Florianópolis, 2003.

NÖTH, Winfried; SANTAELLA, Lucia. Imagem: Cognição, Semiótica, Mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.

PLAZA, Julio; TAVARES, Monica. Processos Criativos com os meios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: Hucitec, 1998.

VANOYE, Francis. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 2002.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2022-06-14

How to Cite

Santos, J. B. dos, & Donati, L. A. P. (2022). “Vida Maria”: a representação e a imagem digital figurativa. DAT Journal, 7(2), 31–42. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.530