Identity, Power, and Property: an analysis of storefronts by semiotics of culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i4.838

Keywords:

Decolonialism, Semiotics of Culture, Modernity, Design, Visual Communication

Abstract

The present work aims to undertake an analysis of sponsored storefronts in the axis between the cities of Goiânia and Alexânia through the semiotics of culture in a decolonial bias, from the modernity/coloniality group. It is assumed that these storefronts are inserted in the visual construction of culture by design. To this end, the semiotics of culture was used as a method of analysis and an element of connection between culture, colonialism and modernity. The results show a Eurocentric view based on the power relations between sponsor and sponsored, reflected in most of the storefronts found in the cities surveyed.

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Author Biographies

Mateus Francisco Feitosa, Universidade de Brasília

Mestre em Design pela Universidade de Brasília. Especialista em processos e produtos criativos pela Universidade Federal de Goiás. Professor permanente do curso de Design Gráfico da Faculdade Senac Goiás.

Ana Carolina Kalume Maranhão, Universidade de Brasília

Doutora e mestre em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB). Professora do Departamento de Jornalismo da Faculdade de Comunicação da UnB (FAC-UnB), onde atualmente cursa pós- -doutoramento. Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Design da UnB.

Pedro Davi Russi Duarte

Doutor e Mestre em Comunicação pela UNISINOS- Brasil. Pós-doutor em Filosofía pela Universidad de Navarra-España, no Grupo de Estudos Peirceanos (GEP). Docente e Pesquisador da Universidad de la República Uruguay (UdelaR/Cenur- LN) no Departamento de Ciências Sociais.

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Published

2024-12-26

How to Cite

Feitosa, M. F., Maranhão, A. C. K., & Duarte, P. D. R. (2024). Identity, Power, and Property: an analysis of storefronts by semiotics of culture. DAT Journal, 9(4), 201–219. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i4.838