Design art, and Maker culture: the reinterpretation of ceramic craft through the lens of designer Olivier van Herpt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i4.828

Keywords:

Authoring design, Maker culture, Olivier van Herpt, Digital technology

Abstract

This article analyzes the intersection between digital 3D printing technology and ceramic design by contextualizing contemporary authorial production. This approach highlights the current blurring of boundaries between art and design, guided by the principles of Maker culture, which fosters autonomy in execution combined with creative potential. The qualitative research is grounded in a theoretical framework, supported by a bibliographic survey, and complemented by a case study of a hybrid work that explores post-industrial design paradigms in both productive and aesthetic dimensions. The reference work is by designer Olivier van Herpt, who innovates by reinterpreting the traditional ceramic craft.

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Author Biographies

Fernanda Dolabella, UEMG

Doutoranda em Design pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Mestre em Design pela UEMG (2022). Possui graduação em Design de Produto pela UEMG (2020) e em Comunicação Social - Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas/ 2004). Desde 2021 é líder da equipe de Experiência do Usuário da PUC Minas Virtual.

Adriana Dornas

Doutora e Mestre em Design (UEMG- Universidade do Estado de Minas Gerais). Professora do curso de Design da FEA – Faculdade de Engenharia e Arquitetura na Universidade FUMEC e professora convidada no curso de doutorado em Desing da Universidade de Palermo – UP, Buenos Aires. Curadora de Design Contemporâneo no MuC – Museu da Cadeira Brasileira.

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Published

2024-12-26

How to Cite

Dolabella, F., & Dornas, A. (2024). Design art, and Maker culture: the reinterpretation of ceramic craft through the lens of designer Olivier van Herpt. DAT Journal, 9(4), 100–114. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i4.828