Collaboration in Open Educational Resources (OER) projects: needs of participants with different profiles

Authors

Keywords:

Collaborative Design, Collaboration, Open Educational Resources, Interviews

Abstract

This article presents the data collected through semi-structured interviews with participants from the Education and Design fields involved in OER (Open Educational Resources) projects. The goal is to understand the participants' needs in collaborative processes. Initially, a theoretical foundation was established on collaboration, collaborative design, and open educational resources. This foundation guided the development of the protocol for semi-structured interviews with OER project participants to delve into their views, opinions, and lived experiences. It also aimed to comprehend the needs and challenges of collaboration during the development of an OER project. The study's outcome will list requirements for the development of a facilitating artifact for collaborative design of OER.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabrielle Hartmann Grimm

Doutora em Design pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Tecnologia pela UTFPR. Bacharel em Design - Projeto Visual pela Universidade Positivo. Técnica em De- senho Industrial pela UTFPR (antigo CEFET-PR). Tenho interesse em áreas como desenho, ilustração e concept art, assim como na área de Interfaces e User Experience, Objetos de aprendizagem e Recursos Educacionais Abertos.

Stephania Padovani

possui graduação em Desenho Industrial pela Escola Superior de Desenho Industrial | Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1996), mestrado em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1998) e doutorado em Ergonomia Cognitiva pela Loughborough University (2001). Atualmente é professora e pesquisadora do Departamento de Design da Universidade Federal do Paraná. Seus interesses de pesquisa são: Métodos e Técnicas de Design Centrado no Usuário (DCU) e Representações Gráficas de Síntese (RGS) como artefatos cognitivos de ensino-aprendizagem.

Adriano Heemann

é professor do Departamento de Design da Universidade Federal do Paraná (UFPR); docente dos cursos de bacharelado, mestrado e doutorado em Design; líder do grupo de pesquisa Design Colaborativo e Cocriação do CNPq.

References

EDUCAÇÃO ABERTA. Recursos Educacionais Abertos (REA): Um caderno para professores. 2011. Disponível em: <https://educacaoaberta.org/cadernorea>. Acesso em: 27 out. 2020.

FIOCRUZ. Educação aberta: conceito - Guiarea. Disponível em: <http://guiarea.fiocruz.br/index.php/Educação_aberta:_conceito>. Acesso em: 21 maio. 2021.

GOVELLA, Austin. Collaborative Product Design: Help Any Team Build a Better Experience, 2019.

GRAY, D. E. Pesquisa no Mundo Real. 2. ed. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

GRIMM, G.H. ; HEEMANN, A. Artefatos de auxílio de desenvolvimento de Recursos Educacionais Abertos (REA) com foco na colaboração, p. 415-426 . In: Anais do 10º CIDI | Congresso Internacional de Design da Informação, edição 2021 e do 10º CONGIC | Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. São Paulo: Blucher, 2021.

HANSEN, M. T. Colaboração: o segredo dos grandes líderes para evitar armadilhas, promover a união e conseguir excelentes resultados. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

HARGROVE, R. Colaboração criativa: a interação de talento e diversidade para obter resultados positivos. São Paulo: Editora Cultrix, 1998.

HEEMANN, A.; LIMA, P. J. V.; CORRÊA, J. S. Fundamentos para o Alcance da Colaboração em Design. Estudos em Design, v. 18, n. 2, 2010.

KLEINSMANN, M. S. Understanding collaborative design. [s.l: s.n.].

OECD. El conocimiento libre y los recursos educativos abiertos. Espanha: Extremadura Regional Government, 2008.

PIIRAINEN, Kalle.; KOLFSCHOTEN, Gwendolyn; LUKOSCH, Stephan. Unraveling challenges in collaborative design: A literature study. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), v. 5784 LNCS, p. 247–261, 2009.

SANDERS, Elisabeth B.-N.; STAPPERS, Pieter J. CoCreation and the New Landscapes of Design. CoDesign,v. 4, n. 1, p. 5-18, 2008.

UNESCO; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA REPÚBLICA POPULAR DA CHINA; COMISSÃO NACIONAL CHINESA PARA A UNESCO. Report of the International Conference on ICT and Post-2015 Education - UNESCO Biblioteca Digital. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243076>. Acesso em: 25 jan. 2021.

WILEY, D. The Access Compromise and the 5th R – iterating toward openness. Disponível em: <https://opencontent.org/blog/archives/3221>. Acesso em: 31 jan. 2021.

Published

2024-09-09

How to Cite

Grimm, G. H., Padovani, S., & Heemann, A. (2024). Collaboration in Open Educational Resources (OER) projects: needs of participants with different profiles. DAT Journal, 9(2), 210–228. Retrieved from https://datjournal.emnuvens.com.br/dat/article/view/807