Service Design and Family Farming

Mapping the commercialization process of a cooperative in Santa Catarina

Authors

  • Rodrigo Augusto de Sousa Cavalcante Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marina Schmitt Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ana de Castro Schenkel Universidade Federal de Santa Catarina
  • Eugenio Andrés Díaz Merino Universidade Federal de Santa Catarina
  • Giselle Schmidt Alves Diaz Merino Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i4.734

Keywords:

Service Design, Family Farming, Commercialization, Banana Biomass, Service Blueprint

Abstract

The objective of this article was to map the product marketing process of a Family Farming cooperative through Service Design tools. The research was applied, with a qualitative approach, exploratory-descriptive objective and the procedures were divided into two phases: (i) bibliographic research, through narrative review; (ii) case study divided into three stages - identify, survey and map. Using the tools persona, user journey and blueprint, it was respectively possible to: (i) define the target audience; (ii) have a macro view of the service, highlighting the points of customer-cooperative interaction; (iii) identify three points of weakness located ahead of the line of visibility and related to the visit scale, the staff and the ordering system. This research contributed to demonstrate the importance of prioritizing the user when analyzing the service provided and to reflect on the strategic role of mapping Family Farming processes.

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Author Biographies

Rodrigo Augusto de Sousa Cavalcante, Universidade Federal de Santa Catarina

mestrando do Programa de Pós-Graduação em Design, com ênfase em Gestão de Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); MBA em Planejamento e Gestão Estratégica (2018) pela UNINTER. Possui Graduação em Design (2016) pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Pesquisador do Núcleo de Gestão de Design e Laboratório de Design e Usabilidade (NGD-LDU).

Marina Schmitt, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Design, com ênfase em Gestão de Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e especialista em Design Instrucional (2017) pelo Centro Universitário Senac. Possui graduação em Design Gráfico (2004) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisador do Núcleo de Gestão de Design e Laboratório de Design e Usabilidade (NGD-LDU) e analista da Embrapa Suínos e Aves, em Concórdia/SC.

Ana de Castro Schenkel, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Design, com ênfase em Gestão de Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui graduação em Design Industrial (2019) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Pesquisadora no Núcleo de Gestão de Design e Laboratório de Design e Usabilidade (NGD-LDU).

Eugenio Andrés Díaz Merino, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Desenho Industrial (1993) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), mestrado (1996) e doutorado (2000) em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Santa Catarina e coordena o Núcleo de Gestão de Design e o Laboratório de Design e Usabilidade (NGD--LDU).

Giselle Schmidt Alves Diaz Merino, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Educação Artística (1997) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), mestre em Design (2010) e doutora em Engenharia de Produção (2014) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professora da Pós-Graduação em Design (UFSC) e coordena o Núcleo de Gestão de Design e o Laboratório de Design e Usabilidade (NGD-LDU) e Professora do Curso em Design (UDESC).

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Published

2023-12-28

How to Cite

Sousa Cavalcante, R. A. de, Schmitt, M., Schenkel, A. de C., Merino, E. A. D., & Merino, G. S. A. D. (2023). Service Design and Family Farming: Mapping the commercialization process of a cooperative in Santa Catarina. DAT Journal, 8(4), 196–214. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i4.734

Issue

Section

Design, Art and Technology