Parameters for the Creation of Digital Literature for Children: Literary, Executive and Access Dimensions

Authors

  • Aline Frederico
  • Giselly Lima de Moraes

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.704

Keywords:

Digital literature for children, Production, Creation, Quality criteria

Abstract

Digital literature for children (DLC) is characterized by its interactivity and multimediality, which expand our definitions of literature. It has a particular system of production, circulation, and reception, which includes various intermediaries in between the literary text and the children’s reader. The reading child, in turn, is a developing individual which presents vulnerabilities, characteristics that generate the permanent need to define quality criteria, in the search for works that support their development, within the aesthetic proposal of the literary experience, and also guarantee their safety in the face of inappropriate content. In this article, we discuss the development of a matrix of parameters for creating quality DLC. The methods for developing the matrix involve a literature review and focus groups with specialists. It aims to support the creators of this literature, highlighting three main dimensions of quality in digital children’s literature: the aesthetic aspects, the quality of technical execution and access security.

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Author Biographies

Aline Frederico

Pesquisadora nas áreas de leitura, literatura infantil digital, edição e multimodalidade. Professora no curso de Produção Editorial da Escola de Comunicação da UFRJ. É doutora em educação e literatura infantil pela Universidade de Cambridge, no Reino Unido, e completou estágio pós-doutoral no Programa de Literatura e Crítica Literária da PUC-SP. Possui ainda mestrado em literatura infantil pela Universidade da Colúmbia Britânica, Canadá, e graduação em editoração pela Universidade de São Paulo. Faz parte do júri dos prêmios Selo Cátedra 10 da Cátedra Unesco de Leitura PUC- -Rio e ComKids Interativo. É uma das fundadoras do coletivo Leitura na Tela

Giselly Lima de Moraes

professora adjunta do Departamento de Educação II da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, docente e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação da UFBA. Desenvolve e orienta pesquisas sobre literatura infantil digital, formação do leitor e educação literária. Tem mestrado e doutorado em Educação pela UFBA, especialização em Literatura Brasileira e licenciatura em Pedagogia pela UCSal. Realizou pós-doutorado em mediação da Literatura infantil e juvenil digital na Universidade Autónoma de Barcelona. É coordenadora do projeto permanente de extensão Narrativas Literárias, Multimodalidade e Mediações (NAMME), membro do Coletivo Leitura na Tela.

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Published

2023-06-29

How to Cite

Frederico, A., & Lima de Moraes, G. (2023). Parameters for the Creation of Digital Literature for Children: Literary, Executive and Access Dimensions. DAT Journal, 8(2), 202–215. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.704