The programmer as an animator: Possible interfaces between animation and programming through the use of Arduino boards for the production of Animatr

Authors

  • Flávio Gomes de Oliveira
  • Rosane Martins de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i1.323

Keywords:

Animatronic, Animation, Arduino, Stop motion

Abstract

This work is configured as a production description of an animatronic character for use in the animated film: “Vida de Boneco”, winner of the 2017 Brazilian Cinema Grand Prize in the category of best animated short film. In ad¬dition to explaining the production process, there will be a small discussion about the use of embedded systems, more specifically the Arduino board as a basis for producing this type of character, presenting the possibilities of use, advantages and problems. This type of character brings a new possibility of performance for the character, being able to be made through an advance programming of all possible action possibilities or through a unique code, which after triggered, allows an entire sequence of performance actions, turning the programmer into an animator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Gomes de Oliveira

professor do Curso de Design Gráfico da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás, Doutor em Arte e Cultura Visual, atua principalmente na área de Design Gráfico com pesquisas em animação, animação em stop motion, interações diversas, Arduíno, automação e jogos.

Rosane Martins de Oliveira

Rosane Martins de Oliveira é especialista em Mídias na Educação, graduada em psicologia com atuação em psicotecnologia, ensino a distância e presencial e informática para terceira idade.

References

AYRES, Marcelo. Conheça a história dos robôs, UOL, 2007, disponível em http://tecnologia.uol.com.br/ultnot/2007/10/01/ult4213u150.jhtm. Acesso em 11 ago 2013.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação, Lisboa: Relógio d’água, 1981.

DI FELICE, Massimo. Estéticas pós-humanistas e formas atópicas do habitar, Metáforas da Arte, 1 ed. São Paulo: MAC-USP, 2008, p. 79-97.

GALILEU, http://glo.bo/1qRxsTV. www.imdb.com, Internet Movies Database. Acesso em 10/08/2013.

https://www.facebook.com/Wiring.OpenSourceHardware/

http://wiring.org.co/

https://www.arduino.cc/ acesso em 31/03/2020

KAC, Eduardo. Art Journal, Vol. 56, N. 3, College Art Association, New York, Fall 1997, pp. 60-67

LOUREIRO, Tatiana. Asimov: Ficcionista e visionário do futuro, Super Interessante, novembro de 1993.

OBRINGER, Lee. Como funciona o ASIMO, howstuffworks, http://informatica.hsw.uol.com.br/asimo1.htm. Acesso em 10 ago 2013.

TYSON, Jeff. Como Funcionam os Animatrônicos. Howstuffworks, http://lazer.hsw.oul.com.br/animatronicos1.htm. Acesso em 10 ago 2013

How to Cite

Gomes de Oliveira, F., & Martins de Oliveira, R. (2021). The programmer as an animator: Possible interfaces between animation and programming through the use of Arduino boards for the production of Animatr. DAT Journal, 6(1), 49–59. https://doi.org/10.29147/dat.v6i1.323