The foundation of IADÊ, Institute of Art and Decoration – 1959
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.197Keywords:
Teaching, Course, Decor, Methodology, PioneeringAbstract
IADÊ was a school founded in 1959 by the association of an Italian teacher of History of Art, named Ítalo Bianchi, and by a Portuguese teacher named Álvaro Landerset. The main concept of the institution was to build a new paradigm in the education system. Its forefront school curriculum encompassed areas such as design, architecture and visual arts. At that time, the requirement to be admitted at the two years long Decor course was the middle school degree. Its curriculum was built on theoretical classes to develop the ability of aesthetical judgment and to stimulate creativity. The practical classes developed the abilities specific for each area offering creativity experiences that supported the technical classes, providing solid elements to perform the work in a professional level.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Manual da História Oral. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
BARDI, Pietro Maria. Excursão ao território do design. São Paulo: Banco Sudameris S.A., 1986.
BARROS, José D’Assunção. Sobre a feitura da micro história. Revista OPSIS Vol.7, no. 9, p.167-181, 2007. DOI: https://doi.org/10.5216/o.v7i9.9336
BONSIEPE, Gui. Design, Cultura e Sociedade. São Paulo: Blücher, 2011.
CARDOSO, Rafael (org.) O design brasileiro antes do design. São Paulo: Cosac Naif, 2005.
CARDOSO, Rafael. Uma introdução à História do Design. São Paulo: Editora Blücher, 2008.
CARVALHO, Ana Paula Coelho de. O Ensino Paulistano de Design: a formação das escolas pioneiras. São Paulo 2012. Dissertação de Mestrado (Design e Arquitetura), Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
Catálogo Concreta 56 a raiz da forma. Museu de Arte Moderna. São Paulo, SP, 2006.
COUTO, Rita M. S. Escritos sobre o ensino de design no Brasil. Rio de Janeiro: Rio Books, 2008.
DROSTE, Magdalena. Bauhaus 1919-1933. Bauhaus-Archiv Museum für Gestaltung. Colô¬nia: Taschen, 2010.
HABER, Nadine. A década de 70: apogeu e crise da ditadura militar brasileira. São Paulo: Ática, 1992.
LEON, Ethel. Design Brasileiro: quem fez, quem faz. São Paulo: Editora SENAC, 2005.
LEON, Ethel. IAC Primeira Escola de Design do Brasil. São Paulo: Editora Blücher, 2014.
MIRANDA, Jétehro Cardoso de. Entrevista concedida ao Jornal do Decorador – Informativo da Associação Brasileira de Decoradores. Número 1 março/abril 1983.
MOTOYAN, Shozo. Educação Técnica e Tecnológica em Questão. São Paulo: Editora UNESP, 1995.
NIEMEYER, Lucy. Design no Brasil: origens e instalação. Rio de Janeiro: Editora 2AB, 2000.
ORTEGA Y GASSET, José. A rebelião das Massas. Lisboa: Editora Relógio D’ Água, 2008.
RODRIGUES, Antônio Jacinto. A Bauhaus e o ensino artístico. Lisboa: Editorial Presença, 1989.
RONNENBERG, Ami. O livro dos símbolos. Reflexões sobre imagens arquetípicas. Colônia: Taschen, 2012.
SEGRETO, Leonora Fink. Projeto IADÊ Resgate. 2005. TCC do Curso de Especialização em Design Multimídia Latu Sensu Faculdades SENAC de Comunicação, Artes e Design. São Paulo, 2005.
SOUZA, Pedro Luiz Pereira. Notas para uma história do design. 4ª edição. Rio de Janeiro: Editora 2AB, 2008.
WICK, Rainer. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo: Martins Fontes, 1989.