Methodological contributions of collaborative and participatory of design processes for the solidarity economy

Authors

  • Renata M. L. Fujita
  • Lara L. B. de Senne

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v4i1.114

Keywords:

Collaborative Design, Participatory Design, Design Thinking, Solidarity Economy

Abstract

We review design as an area whose practical and scientific knowledge demonstrates capacity for innovation in the consumer goods production system, which presents ethical and environmental issues that profoundly affect our society. In this system, we identify solidarity economy’s enterprises as an interesting economic, cultural and environmental alternative, due to its values of self- management, cooperation and solidarity, and its proposal for sustainable production. In this way, we tried to conceptualize, through the literature review, the approaches of Collaborative Design, Participatory Design and Design Thinking, with the purpose of investigating paths for the contribution of design in the productive activities of solidary economic enterprises and to understand what would be the role of design in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, L. Sociedade de Consumo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. , 2004

BONSIEPE, G. Design, Cultura e Sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

BROWN, T. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010

CHIU, M. L. An organizational view of design communication in design collaboration. Design Studies, v.23, n.2, p.187-210, 2002.

COELHO, L. A. L. Conceitos-chave em design. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2008.

EHN, P. Participation in Design Things. In: PARTICIPATORY DESIGN CONFERENCE, 30 September– 4 October, Bloomington. Proceedings... New York: ACM, 2008, p.92–102.

FONTANA, I. M.; HEEMANN, A.; FERREIRA, M. G. G. Fatores críticos de sucesso para a colaboração no design de sistemas produto-serviço. Design e Tecnologia, [S.l.], v. 2, n. 4, p. 53-60, dez. 2012. Disponível em: https://www.ufrgs.br/det/index.php/det/article/view/87. Acesso em: 25 de janeiro 2018. doi: http://dx.doi.org/10.23972/det2012iss04pp53-60.

FUJITA, R. M. L. Economia solidária na indústria têxtil e de confecção: influência dos atributos relativos ao mito fundador na moda brasileira. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado em Têxtil e Moda) Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, 2017.

GAIGER, L. A economia solidária diante do modo de produção capitalista. Caderno CRH, Salvador, v. 16, n. 39, p. 181-211, 2003. Disponível em: http://www.cadernocrh.ufba.br/viewissue.php?id=12. Acesso em: 10 de março 2018.

HEEMANN, A.; LIMA, P. J. V.; CORRÊA, J. S. Fundamentos para o Alcance da Colaboração em Design. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 8, São Paulo, 2008. Anais...São Paulo: Senac, 2008.

JESUS, P.; TIRIBA, L. Cooperação. In: CATTANI et al. Dicionário Internacional da Outra Economia. São Paulo: Almedina, p.80-85, 2009.

KLEINSMANN, M. S. Understating collaborative design. Ph.D. thesis, Delft University of Technology. Delft, 2006.

KLEINSMANN, M.; VALKENBURG, R. Barriers and enablers for creating shared understanding in co- design projects. Design Studies, v. 29, n. 4, p. 369-386, 2008.

LAVILLE, J. L. Solidariedade. In: CATTANI et al. Dicionário Internacional da Outra Economia. São Paulo: Almedina, p.310-314, 2009.

LAVILLE, J. L.; GAIGER, L. I. Economia Solidária. In: CATTANI et al. Dicionário Internacional da Outra Economia. São Paulo: Almedina, p.162-168, 2009.

LEE, Y. Design participation tactics: the challenges and new roles for designers in the co-design process. CoDesign, v.4, n.1, p. 31–50, 2008.

MANZINI, E. Design Para a Inovação Social e Sustentabilidade: comunidades criativas, organizações colaborativas e novas redes projetuais. Rio de Janeiro: E-papers, 2008.

MANZINI, E.; RIZZO, F. Small projects/large changes: Participatory design as an open participated process. CoDesign, v. 7, n. 3-4, p.199-215, 2011.

PANTALEÃO, L. F.; PINHEIRO, O.J; MENEZES, M.F. Teoria e prática, ética e estética no design de produtos: questões de sustentabilidade como alternativa para subversão da atual cultura material de consumo. In: CIMODE - Congresso Internacional de Moda e Design, 3, Buenos Aires, 2016.

PAPANEK, V. Arquitectura e design, ecologia e ética. Lisboa: Edições 70, 1995.

ROBERTSON, T.; SIMONSEN, J. Participatory Design: An introduction. In: ROBERTSON, T.; SIMONSEN, J. (Eds.). . Routledge International Handbook of Participatory Design. 1. ed. New York: Routledge, p. 1–18, 2013.

SANDERS, E. B.-N.; STAPPERS, P. J. Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, v. 4, n. 1, 2008.

SANDERS, E. B. N., BRANDT, E., BINDER, T. Framework for Organizing the Tools and Techniques of Participatory Design. Proceedings of Participatory Design Conference 2010, Sydney, Australia. 2010

SINGER, P. Introdução à economia solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 1a ed, 2002.

VENDRAMINI, L. C., HEEMANN, A. Design colaborativo: categorias de colaboração e implicações na comunicação. In: Gampi Plural, 5, Joinville, 2015.

Published

2019-05-10

How to Cite

Fujita, R. M. L., & de Senne, L. L. B. (2019). Methodological contributions of collaborative and participatory of design processes for the solidarity economy. DAT Journal, 4(1), 116–128. https://doi.org/10.29147/dat.v4i1.114