The Artist as a Regulator of the Margins of Indeterminacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v10i1.981

Keywords:

Art and Technology, Simondon, Metastable Systems, Transduction, Computational Art

Abstract

This article examines the role of the contemporary artist as a mediator and regulator of the “margins of indeterminacy” at the intersection of art, technology, and living organisms, based on an analysis grounded in Gilbert Simondon’s thought. This research investigates how artistic processes involving artificial systems and living organisms can be understood as open couplings in a metastable state. The text also presents as a case study the work Breathing by Guto Nóbrega, a piece that emerges from the agency between machine systems and living organisms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Artur Cabral Reis, Universidade de Brasília

Artista computacional, mestre em Artes Visuais pela Universidade de Brasília, doutorando bolsista CAPES também na Universidade de Brasília. Atualmente, faz parte da equipe do Medialab/UNB, onde explora, em suas pesquisas, a relação entre a arte e a computação por meio de interfaces e poéticas computacionais.

Guto Nóbrega, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em artes interativas pelo programa The Planetetary Collegium - Universidade de Plymouth - UK (2009). Pós-doutor em Arte e Tecnologia pelo PPGAV/UnB (2019). É professor associado na Escola de Belas Artes / UFRJ, membro do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UFRJ e da UnB e atua como Vice-Decano do Centro de Letras e Artes / UFRJ. Fundou e coordena o NANO - Núcleo de Arte e Novos Organismos. É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

References

CLÉMENT, Gilles. O jardim como índice planetário. Tradução de Arthur Simões Caetano Ca- bral. Revista Valise, Porto Alegre, v. 13, n. 1, p. 1-10, jul. 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevistaValise/article/view/130507. Acesso em: 18 fev. 2025.

NÓBREGA, Carlos Augusto Moreira da. Breathing. 2008. Disponível em: https://cargocollective.com/gutonobrega/Breathing. Acesso em: 18 fev. 2025.

NÓBREGA, Carlos Augusto Moreira da. Hiperorganismos: arte, tecnologia, coerência, conectividade e o campo integrativo. São Paulo: Editora Circuito, 2023.

REIS, Artur Cabral. <4RT3_NATUREZA>. Dissertação [Mestrado em Artes Visuais]. Universidade de Brasília, Brasília, 2020. 122 f., il.

REIS, Artur Cabral; NÓBREGA, Carlos Augusto Moreira da. Redes multissensoriais: cultivando novas formas de sentir. DRAMATURGIAS, Revista do Laboratório de Dramaturgia (LADI--UNB), v. 20, p. 625, 2022.

SIMONDON, Gilbert. Do modo de existência dos objetos técnicos. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020a.

SIMONDON, Gilbert. Sobre a tecnoestética: carta a Jacques Derrida. In: ARAÚJO, Hermetes Reis de (Org.). Tecnociência e Cultura. São Paulo: Estação Liberdade, 1998, p. 253-266.

SIMONDON, Gilbert. Sobre la técnica: 1953 – 1983. Buenos Aires: Cactus, 2017.

SIMONDON, Gilbert. L’amplification dans les processus d’information. 1962. Trans/Form/ Ação, v. 43, n. 1, p. 283-300, jan. 2020b. Tradução de FERREIRA, P. P.; SMARIERI, E. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0101-3173.2020.v43n1.16.p283. Acesso em: 02 mar. 2023

Published

2025-04-14

How to Cite

Cabral Reis, A., & Nóbrega, G. (2025). The Artist as a Regulator of the Margins of Indeterminacy. DAT Journal, 10(1), 4–15. https://doi.org/10.29147/datjournal.v10i1.981