Color chart for the visually impaired
contributions to inclusive personal coloring
DOI:
https://doi.org/10.29147/datjournal.v10i1.866Keywords:
Inclusion, Visual impairment, Image consultancy, Tactile color palette, Inclusive fashionAbstract
This study addresses the inclusion of people with visual impairments in the personal color consulting process, a popular practice in fashion but still not very accessible to this audience. An adapted color chart is proposed, using tactile language, to facilitate the identification and choice of colors. The qualitative methodology combined action research and design science research, with interviews that revealed the difficulties in identifying colors, resulting in the development of a tactile color chart. The tool allowed the participant to identify and use different colors with confidence, overcoming the previous limitation of choosing only black clothes. This research contributes to the inclusion and autonomy of people with visual impairments, suggesting that the adapted color chart can transform image consulting practices, making them more accessible and personalized.
Downloads
References
AULER, D.; SANCHES, G. 9º Concurso Moda Inclusiva. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2023. 216 p.
BRITO, I. J. G.; SATO, J. H. Moda e inovação: desenvolvimento de roupas para pessoas com deficiência. In: AULER, D.; SANCHES, G. (orgs.). 9º Concurso Moda Inclusiva. São Paulo: Estação das Letras e Cores; SEDPCD, 2017. p. 145-155.
BROGIN, B.; MARCHI, S. R.; SCHEMES, C. Consumo de moda com cores acessíveis para pessoas com deficiência visual. Projetica, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–29, 2024. DOI: https://doi.org/10.5433/2236-2207.2024.v15.n1.49080
BROGIN, B. Método de Design para Cocriação de Moda Funcional para Pessoas com Deficiência. 2019. 411 f. Tese (Doutorado em Design) — Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019. DOI: https://doi.org/10.5151/ped2018-3.3_ACO_45
CRANE, D. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.
CONHEÇA a Jorik See Color. Curitiba: See Color, 2024. https://seecolor.com.br/.
DANTAS, Í. J. M.; SILVA, C. A. P. Correlação entre a intenção dos designers e a interpretação das cores de uma coleção de vestuário por pessoas da Geração Z. Modapalavra e-periódico, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 8–34, 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1982615x15362022008
GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.
HEVNER, A.; CHATTERJEE, S. Design Research in Information Systems: Theory and Practice. New York: Springer, 2010. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-5653-8
HOLTZSCHUE, L. Understanding color: an introduction for designers. 4. ed. NewJersey, 2011.
LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MACHADO, I. O olhar expandido e a moda. 9 Concurso Moda Inclusiva. São Paulo: Estação das Letras, 2017. 213 p.
MARCHI, S. R.; BROGIN, B.; OKIMOTO, M. L. L. R. See Color: Desenvolvimento de uma linguagem tátil das cores para pessoas com deficiência visual. Estudos em Design, v. 30, n. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.35522/eed.v30i1.1386
PEDROSA, I. O Universo da Cor. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2007.
PEREIRA, A.; CRUZ, M. A. X. Moda inclusiva: a necessidade da moda inclusiva no mundo hoje. Revista Tecnológica da Fatec Americana, v. 4, n. 1, p. 26, 2016.
PEREIRA, C. P. A. A cor como espelho da sociedade e da cultura: um estudo do sistema cromático do design de embalagens de alimentos. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – USP. São Paulo, 2011.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Manual do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2009.
RATHEE, R.; RAJAIN, P. Role Colour Plays in Influencing Consumer Behaviour. International Research Journal of Business Studies, v. 12, n. 3, 209-222, 2019. DOI: https://doi.org/10.21632/irjbs.12.3.209-222
SANTOS, A. D. Seleção do método de pesquisa: guia para pós-graduando em design e áreas afins. Curitiba: Insight, 2018.
SILVEIRA, N. B. M. Corpos e faces por todas as partes: um estudo dos artefatos antropomórficos no design contemporâneo brasileiro. 2015. 195 f. Dissertação (Mestrado) - Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2015.
SOUZA, J.; VIVEIROS, F. B. D. Olhar maduro: consultoria de imagem para deficientes visuais na terceira idade. Revista Belas Artes, [S. l.], v. 22, n. 3, 2023.
ULRICH, L. O impacto das cores na imagem pessoal e profissional. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación: Ensayos, n. 97, p. 55-64, 2021. DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi97.3921
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DAT Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.