The body, the Camera and the Act of Photographing
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v3i1.74Keywords:
Photography, Photography Device, Artistic ProcessesAbstract
This article presents an extended reading proposal on the photographic device, being the photographic camera an important element in the construction of a thought in photography. By looking at the camera as a body not reducible only to its technical possibilities, we see that its resources guide displacements in space, being fundamental in building a certain point of view in relation to a subject. From these initial considerations, several examples are presented in the context of photography as an artistic language, with the aim to offer a reading about the presence of the camera in the photographic production, in the theoretical studies and the consequent influence and dialogue with the image itself.
Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora: nova versão / Rudolf Arnheim. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
FATORELLI, Antonio. Fotografia contemporânea: entre o cinema, o video e as novas mídias. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2013.
GOMBRICH, Ernest Hans. A história da arte. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1985.
HACKING, Juliet. Tudo sobre fotografia. Rio de Janeiro: Sextante, 2012.
HOCKNEY, David. O conhecimento secreto – redescobrindo as técnicas perdidas dos grandes mestres. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2001.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular. Introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
SAGGESE, Antonio José. Noir, a noite na metrópole. Fotografias cinéticas. 2015. DVD.