Sound installations and their surroundings: considerations on the performativity of data in creative processes

Authors

  • Marcelo Bressanin
  • Regilene Aparecida Sarzi Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.711

Keywords:

Sound installations, Data performativity, Transduction

Abstract

This article discusses creative and technological processes employed in sound installations managed through the performativity of informational data collected in their respective surroundings. To do so, it addresses the technical and poetic possibilities potentially used in such works through case studies and in the light of Simondon’s concept of transduction.

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Author Biographies

Marcelo Bressanin

artista e pesquisador dedicado à produção em arte sonora, especificamente em formatos instalativos site specific. É mestre pelo Programa de Pós-graduação em Mídia e Tecnologia – PPGMiT, na FAAC Unesp Bauru. Mestre em História Social pela UNICAMP. Participou das residências artísticas Rural Scapes (SP, 2015), Obras em construção – Casa das Caldeiras (SP, 2015 e 2016), TSONAMI (CH, 2017), La Ira de Dios (AR, 2018) e Em Residência: Bauru (2020), além de exposições coletivas em São Paulo, na Argentina e no Chile. Vive e trabalha em Bauru (SP).

Regilene Aparecida Sarzi Ribeiro

Doutora em Comunicação e Semiótica (PUC/SP). Pós doutorado em Performances Culturais pela UFG e em Artes pelo IA UNESP. Docente permanente do PPGMIT Doutorado. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia - MP, e docente do curso de Artes Visuais da FAAC/UNESP/ Bauru. Líder do grupo de pesquisa LabIMAGEM – Laboratório de Estudos de Imagem/CNPq e do Projeto labVIDEO – Laboratório de Poéticas em Video.

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Published

2023-06-29

How to Cite

Bressanin, M., & Sarzi Ribeiro, R. A. (2023). Sound installations and their surroundings: considerations on the performativity of data in creative processes. DAT Journal, 8(2), 28–46. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.711