Affordances and Enaction
Phenomenological Convergences In Affective Interfaces
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v3i1.70Keywords:
Enaction, Affordance, Phenomenology, Interactive artAbstract
The article discusses a relationship between the concepts of affordance and enaction in interactive media, from a phenomenological view. Situation of a communicational intentionality deposited in the elements of interactive art and a perceptual intentionality of consciousness, done action, in relation to the same aesthetic objects. This meeting arises from the experience of the self in the world, without the process of construction of meanings.
Downloads
References
ARENDT, Ronald João Jacques. O desenvolvimento cognitivo do ponto de vista da enação. Reflexão e Crítica; volume 13, número 2, p. 223-231, 2000. Disponível em http://www.scientificcircle.com/pt/54435/desenvolvimento-cognitivo-ponto-vista-enacao/. Acessado em: 14 de junho de 2012.
ARISTÓTELES. Poética. Trad. de Jaime Bruna, In: A poética clássica (Aristóteles, Horácio, Longino). São Paulo: Cultrix, 2005.
CHIH, Chiu Yi. A fenomenologia da arte em Merleau-Ponty. Revista Ágora, Salgueiro-PE, v. 5, n. 1, p. 51-61, agosto de 2010. Disponível em http://www.iseseduca.com.br/pdf/revista5/5%20a%20fenomenologia%20de.pdf. Acessado em 21 de junho de 2012.
FLUSSER, Vilém. A dúvida, Conexões. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1999.
FREUD, Sigmund. O Estranho, In: Obras Completas. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, v. 12. Rio de Janeiro: Imago, 1989.
FLUSSER, Vilém. Jogos, CISC: Suplemento Literário OESP. 09/12/1967, Disponível em http://pt.scribd.com/doc/66595699/jogosVilemFlusser. Acessado em 21 de junho de 2012.
GIANNETTI, Claudia. Estética digital: sintopia del arte, la ciência y la tecnologia. Barcelona: L’Angelot, 2002.
GIBSON, James J. The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin, 1979.
GIBSON, James J. The Theory of Affordances, Perceiving, Acting, and Knowing: Toward an Ecological Psychology. NJ: Lawrence Erlbaum, 1977.
McNIFF, Shaun. Art-Based Research, In: GARY, J. Knowles, Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues, California: Sage Publications, 2008.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 3. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MURRAY, Janet H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço, São Paulo: Itaú Cultural: Unesp, 2003.
MURRAY, Janet H. Inventing the medium; Principles of Interaction Design as a Cultural Practice. London: The MIT Press, 2012.
NORMAN, Donald. Affordance, conventions and design. Interactions 6 no. 3, 38–43, 1999.
NORMAN, Donald. Designing For People. Disponível em http://www.jnd.org/dn.mss/affordances_and_desi.html. Acessado em: 14 de junho de 2012.
OLIVEIRA, Flávio Ismael da Silva; RODRIGUES, Sérgio Tosi. Affordances: a relação entre agente e ambiente. Ciências & Cognição, Vol 09: 120-130, 2006.
VARELA, F; THOMPSON, E. ROSH, E. L’inscription corporelle de l’esprit. Sciences cognitives et expérience humaine. Paris: Editions du Seuil, 1993.