Anatomy of jewelry: metallic components

Authors

  • Marcos Antonio Spinassé Universidade Federal do Espirito Santo
  • Mauro Cateb Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.657

Keywords:

Jewel, goldsmith, jewelry, foundry

Abstract

Literature in Portuguese on goldsmithing, even if it is an ancestral human activity, is still scarce. On the other hand, the Brazilian academic community is taking its first steps in the production of content related to this theme. In order to contribute to the production of knowledge, an academic experiment was carried out in the discipline of Jewelry and Jewelry Assembly of the Gemology Course of the Center for Economic and Legal Sciences of the Federal University of Espírito Santo (CCJE/UFES) which involved the enrolled students. The experiment had its genesis in a hypothesis of the classification and ordering of the metallic components of the jewelry that was elaborated from the goldsmith practices adopted by the jeweler Mauro Cateb. The hypothesis was submitted to verification by students in semester 2022-1 at CCJE/ UFES. The notable points identified in the attempts to produce the components in the laboratory were recorded to compose a proposal for the anatomy of the jewelry considering its metallic dimension.

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Author Biographies

Marcos Antonio Spinassé, Universidade Federal do Espirito Santo

Doutor em Arquitetura e Urbanismo (PPG Doutorado Cidades-DEHA/FAU/UFAL); Especialista em Marketing (FGV), Design Estratégico (FEJAL) e, também, em Educação Híbrida, Metodologia Ativas e Gestão da Aprendizagem (Uniamérica); Aperfeiçoamento em Docência do Ensino Tecnológico (FAPEC/FAT); Graduado em Arquitetura e Urbanismo (UFAL). Atualmente é Professor do Magistério Superior (DE) com lotação no Departamento de Gemologia/CCJE/UFES na Área de Desenho Industrial (Design). Coordena o Laboratório de Design e Montagem de Joias no Departamento de Gemologia no CCJE/UFES. Iniciou as atividades profissionais em 1982. Atuou nas áreas de arquitetura, urbanismo, design, comunicação e marketing. No SEBRAE/AL exerceu a gestão do Programa Via Design.

Mauro Cateb, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Tem nível superior completo: Escola Superior de Propaganda e Marketing – ESPM (1983/1986); Curso de Joalheria – Professores Flávio Franco e Carlos Salem (2001/2007); Joalheiro autônomo e designer de joias com empresa e estúdio próprios em São Paulo; Trabalhos em ouro e prata, além de bijuterias; Escultura em cera e várias técnicas de joalheria artesanal; Joias e objetos decorativos, especialmente miniaturas em metais preciosos; Desenho artístico de joias e trabalhos para designers.

References

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Published

2022-10-24

How to Cite

Spinassé, M. A., & Cateb, M. (2022). Anatomy of jewelry: metallic components. DAT Journal, 7(3), 209–236. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.657