Design as an aid tool in the welcoming of students with special educational needs, from the perspective of the administrative technical staff of an HEI

Authors

  • Natalia Aquino
  • Helda Oliveira Barros

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.619

Keywords:

Design Thinking Process, Service Design, Special Educational Needs, Accessibility, Inclusion

Abstract

This article presents how to use the design process to arrive at a tool to help students with the study needs of the DSR method, which is indicated for research that projects in-depth studies that seek to solve problems. In this way, the applies to the purpose of this research, which aims to help administrators to understand a little about the universe of people with disabilities. We carried out an ideation and arrived at a service, which was validated, based on the principles of service design, and from the validation we arrived at the Inclusion Trail, which aims to bring knowledge to administrative technicians.

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Author Biographies

Natalia Aquino

Pedagoga, mestra em Design, especialista em Pedagogia Empresarial e Gestão de Recursos Humanos. Entusiasta da Inclusão, já foi delegada de direitos e defesa da pessoa com deficiência da prefeitura do Recife. Hoje é atuante na área administrativa acadêmica, e coordena o núcleo de acessibilidade da Cesar School.

Helda Oliveira Barros

Coordenadora do Mestrado Profissional em Design da CESAR School. Docente da Pós-graduação e da Graduação em Design. UX researcher com ênfase em neurodesign e experiências simuladas e possui especial interesse em projetos de natureza decolonial, voltados para interseccionalidades. Head do LIGA - Laboratório de Inovação e Geração de Artefatos, que sediada as pesquisas em Design da referida instituição. Atua como consultora em projetos internacionais do CESAR. Doutora e Mestre em Design pela UFPE.

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Published

2022-06-14

How to Cite

Aquino, N., & Barros, H. O. (2022). Design as an aid tool in the welcoming of students with special educational needs, from the perspective of the administrative technical staff of an HEI. DAT Journal, 7(2), 305–316. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.619