Biomedical Images and New Body Design in Contemporary Art

Tori Ellison

Authors

  • Regilene A. Sarzi-Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2017v2i1p148-161

Keywords:

Biomedical Images, Technical Device, Body Design, Tori Ellison

Abstract

This essay deals with biomedical images in contemporary art from a study
that articulates visual arts, history of techno-images, contemporary philosophy and aesthetics, sociology and medicine in order to investigate the extent to which appropriations of biomedical images are linked to technical devices and Aesthetic hybridism. The theoretical foundation is based on the transdisciplinary approach and the historical-critical reference to approach the thinking of Michel Foucault (exam and device), Vilém Flusser (programming and techno-images) and Peter Burke (cultural hybridism). The study was based on biomedical images in the work of the American artist Tori Ellison, who composes the corpus of research. The results point out that the
different corporality resulting from the use of biomedical images provoke different processes of subjectivity production and new body designs that can be experienced as pure imagery experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BURKE, Peter. Hibridismo cultural. São Leopoldo, UNISINOS, 2003.

CAPRA, Fritjof. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. 7ª. ed. São Paulo, Cultrix, 2011.

CAUQUELIN, Anne. Frequentar os incorporais. São Paulo, Martins Fontes, 2008.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Sao Paulo, Ed. 34, 2004. Vol. 1.

ELISSON, Tori. Portfólio. In: Prints: The Spaces Between. 2008. Disponível em: http://www.toriellison.com/ Último acesso em: 20 mai. 2016

FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo, Annablume, 2011.

FLUSSER, Vilém. O Universo das Imagens Técnicas. Elogio da superficialidade. São Paulo, Annablume, 2008.

FONSECA, Márcio Alves da. Michel Foucault e a constituição do sujeito. São Paulo, EDUC, 2011.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 27ª. ed. São Paulo, Graal, 2013.

HOT PICK. Body Image of Women Theme of New Exhibit. Great Falls Tribune. 07/10/1998. Disponível em: http://www.toriellison.com/ul/r/05_ParisGibsonSqMuseum98.pdf. Último acesso em: 11 nov. 2016.

MORIN, Edgar. Complexidade e transdisciplinaridade: a reforma da universidade e do ensino fundamental, Natal, EDUFRN, 1999.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5ª. ed. Porto Alegre, Sulina, 2015.

NAGL. Sylvia B. Art and post-genomic medicine. In: MALCOM, Grant. Multidisciplinary. Approaches to Visual Representations and Interpretations. Studies in Multidisciplinary. Vol. 2. The University of Liverpool, Liverpool, UK. 2004.

NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. Trad. Lucia E. Souza. São Paulo, Trion, 1999.

ORTEGA, Francisco. O corpo incerto. Corporeidade, tecnologias médicas e cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

SARZI-RIBEIRO, Regilene Aparecida. “Da Fragmentação à Virtualização: Corpo, Fotografia e Videoinstalação”, em Victor Correia (org.). CORPOLOGIAS. Volume I: O corpo Humano e a Arte, Óbidos (Portugal), Sinapis Editores, 2014.

SARZI-RIBEIRO, Regilene Aparecida. Regilene Aparecida. Regimes de visibilidade do corpo fragmentado e construção de sentido e interação na videoarte brasileira. Tese (Doutorado), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. (Orientação: Ana Claudia Mei Alves de Oliveira), São Paulo, Maio de 2012. 384p

Published

2017-10-14

How to Cite

Sarzi-Ribeiro, R. A. (2017). Biomedical Images and New Body Design in Contemporary Art: Tori Ellison. DAT Journal, 2(1), 150–162. https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2017v2i1p148-161