The metaproject in the perspective of complexity
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v4i1.110Keywords:
Complex thinking, Strategic design, MetaprojectAbstract
This paper discusses the concept of metaproject from the lens of complexity theory. For this reason, it is based on the main concepts of complexity theory based on Morin (2006) and Capra (1996) and the different theoretical aspects about to support the analysis. Finally, a view on the metaproject concept is proposed from the epistemology of complexity.
Downloads
References
BENTZ; I. PARODE, F. Design estratégico e cultura pós-moderna. P&D Design, 2012.
CAPRA, FRITJOF. Sabedoria Incomum. Editora Cultrix, São Paulo, 1995.
CAPRA, FRITJOF. As Conexões Ocultas. Ciência para uma vida sustentável. Editora Cultrix, São Paulo, 2005.
CAPRA, FRITJOF. A Teia da Vida. Uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Editora Cultrix, São Paulo, 2006.
CELASCHI, F. Dentro al progetto: Appuntidimerceologia contemporânea. In: CELASCHI, F.; DESERTI, A. Design e innovazione: strumenti e pratiche per laricerzaapplicata. Roma: Carocci Editore, 2007, p.15-56
CELASCHI, F. A Contribuição do Designer ao Design Process. IN: MORAES, D. Metaprojeto: o design do design. São Paulo. Ed: Blucher, 2010.
DESERTI, A. Intorno al progetto: concretizzarel’innovazione. In: CELASCHI, F.; DESERTI, A. A. Design e innovazione: strumenti e pratiche per laricerzaapplicata. Roma: Carocci. Editore, 2007, p.15-56
GIACCARDI, E. Metadesign as an emergent Design Culture. LEONARDO, Vol. 38, No. 4, pp. 342– 349, 2005.
FRANZATO, C.; CELASCHI, F. Processo de metaprojeto para o desenvolvimento estratégico e a inovação das organizações. 10o Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, São Luís (MA), 2012.
MORAES, Dijon de. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blucher, 2010.
MORAES, Dijon de. Metaprojeto como modelo projetual. Strategic Design Research Journal, 3 (2): 62-68 maio-agosto 2010.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: editora Sulina, 2006.
ZURLO, Francesco. Design Strategico. In: XXI Secolo, vol.IV, Glispazi e learti. Roma: Enciclopédia Treccani, 2010.